Kdo so padli angeli, smo si že lahko prebrali v enem od prejšnjih člankov. Vemo pa tudi, da je Bog neskončno dober in usmiljen. A kaj to pomeni za padle angele? Je mogoče, da tudi padli angeli postanejo odrešeni? To je eno od vprašanj, ki je že od samega začetka begalo teologe in na katerega so tudi dali precej različnih odgovorov. Pa si poglejmo.
Origenova nenavadna teorija
Eno od precej nenavadnih teorij je podal cerkveni oče Origen. On je namreč zagovarjal, da bodo ob koncu časov odrešeni prav vsi, tudi padli angeli oz. demoni. Ker pa je ta teorija precej drastična, ji je nasprotovala večina teologov. Le-ti so namreč trdili, da padli angeli (demoni) nikakor ne morejo pridi do odrešitve.
So pa imeli različni teologi različne teorije glede tega, zakaj ne morejo biti odrešeni:
- Po Petru Lombardu padli angeli ne morejo biti odrešeni zaradi umika Božje milosti
- Anzelm iz Laona je učil, da je vsak angel svoj red in posledično tudi ni neke skupne angelske narave, da bi jo lahko Kristus v celoti odrešil, kot je to naredil za človeštvo
- Šola iz Laona pa je učila, da ne morejo biti odrešeni zato, ker niso podvrženi zunanjim skušnjavam, kot smo jim podvrženi ljudje; ravno zaradi teh skušnjav imamo ljudje precejšen ublažitveni dejavnik za odrešenje
Razlaga sv. Bonaventura
Eden od največjih angelologov, sv. Bonaventura, pa je podal naslednjo razlago: takoj, ko so bili angeli ustvarjeni, je obstajal nek zelo kratek trenutek, v katerem so imeli angeli možnost, da se odločijo za Boga ali proti Bogu. Je pa narava angelskega intelekta taka, da njihova prva svobodna odločitev za vedno določa njihovo usmerjenost, naj bo to proti dobremu ali proti zlu. To pomeni, da ko so se angeli enkrat odločili za Boga, so to odločitev sprejeli za vedno. Tisti angeli pa, ki so se odločili proti Bogu, so se za vedno odvrnili od Boga. Zato tudi ni mogoče, da bi dobri angeli padli, ali da bi padli angeli postali dobri. In ker padli angeli za vedno vztrajajo v svoji odločitvi, posledično tudi ni mogoče, da bi bili odrešeni.
Angeli so tisti, ki ne želijo biti odrešeni
težava je v tem, da padli angeli vztrajajo v svojem grehu
Težava torej ni v tem, da Bog ne bi hotel odpustiti padlim angelom, ampak v tem, da padli angeli vztrajajo v svojem grehu. V trenutku njihovega stvarjenja so naredili temeljno in nepovratno odločitev in se za vedno obrnili proti Bogu.
Angeli so imeli dovolj znanja ob svoji odločitvi
So pa tako dobri, kot padli angeli, v trenutku njihove odločitve imeli dovolj znanja o njihovi alternativni odločitvi. Vedeli so, kaj imajo na izbiro in dobro so poznali obe možnosti. A vseeno so zaradi njihove volje in ponosa, padli angeli “padli”. To zadostnost angelskega znanja je tako kot sv. Bonaventura, zagovarjal tudi sv. Tomaž Akvinski.